Lidé národa Tsonga jsou velmi různorodí lidé, kteří obývají jižní pobřežní pláně Mosambiku, části Zimbabwe a Svazijska a provincie Mpumalanga a Limpopo v Jižní Africe. V současnosti jich žije okolo 4,5 miliónů osob. Jednotícím znakem je jazyk tsonga (xitsonga) a s jistou nadsázkou i záliba v silném pivu.
Tsongové patří k jihovýchodním Bantuům. Jejich pravlastí je pravděpodobně oblast jižního Mosambiku v okolí Maputa a v údolí řeky Limpopo a Changane. První lidé národa Tsonga přišli na území bývalého Transvaalu (Jižní Afrika) pravděpodobně v průběhu 18. století. Jednalo se o obchodníky, kteří následovali řeky do vnitrozemí. Obchodovali s látkami, korálky, slonovinou, mědí a solí. Tradičním způsobem obživy je smíšené zemědělství. Základní plodinou je maniok, kukuřice, proso, čirok a další plodiny. Na polích pracují hlavně ženy. Dnes se živí hlavně námezdní prací. Pro své fyzické dispozice jsou vyhledávanou pracovní silou do dolů.
Obyvatelstvo tvoří několik etnických skupin/kmenů Tsongů – Shangaan (Jižní Afriky), Thonga (Mosambik) a Tonga (pozor nejsou příbuzní s Tongy žijící v Zambii). Nepočetná skupina žije i ve Svazijsku – 20 tisíc lidí. Dalším rozlišovacím znakem tohoto nehomogenního národa je různá příprava piva.
Označení Shangaan znamená „kmen stromu nebo stonek“.
Obyvatelstvo tvoří několik etnických skupin/kmenů Tsongů – Shangaan (Jižní Afriky), Thonga (Mosambik) a Tonga (pozor nejsou příbuzní s Tongy žijící v Zambii). Nepočetná skupina žije i ve Svazijsku – 20 tisíc lidí. Dalším rozlišovacím znakem tohoto nehomogenního národa je různá příprava piva.
Označení Shangaan znamená „kmen stromu nebo stonek“.
Obrázek: Historická mapa etnických skupin Tsongů. Zdroj: Henri Junod – Life of a South African Tribe
První království Tsongů se datuje do období zuluských kmenových výbojů, které se označují jménem Mfecane. Kmenové boje probíhaly v letech 1815 až 1840. Během těchto výbojů se podařilo většině Tsongů udržet si nezávislost.
Tsongy žijící v severním Transvaalu a jižním Mosambiku přesto nakonec dobyl zuluský vojevůdce Soshangane (Manukosi), kterého do oblasti vyslal král Shaka během Mfecane. Soshangane našel úrodnou zemi obývanou společenstvem mírumilovných lidí a rozhodl se, že se ke králi Shakovi nevrátí.
Během sjednocování svého nového území tvořili Tsongové/Shangaanové směs lidí mluvících nguni (Swazi, Zulu a Xhosa) a tsonga (Ronga, Ndzawu, Shona, Chopi a Tswa). Soshangane trval na tom, že hlavní řečí bude Nguni. Mladí muži Tsonga byli přiděleni do armády – nesli označení „mabulandlela“ (ti, kteří otevírají cestu). Soshangane založil zuluský vojenský systém panství a učil lidi i způsoby boje Zulů.
Následně Soshanganeho armáda obsadila portugalské osady v Mosambiku – Delagoa Bay, Inhambane a Sena. Během následujících několika let založil království Kwa Gaza, kterou pojmenoval po svém dědečkovi (Gaza). Království se rozkládalo v ploše jihovýchodního Zimbabwe, po jižní Mosambik (provincie Sofala, Manica, Inhambane, Gaze a Maputo) a sousední části Jižní Afriky.
Král Shaka si nechtěl tuto vzpouru nechat líbit a vyslal proti Soshanganemu armádu pod velením Dingane a Mhlangana. Díky hladu a malárii v zuluské armádě je Soshangane roku 1828 odrazil.
Král Shaka si nechtěl tuto vzpouru nechat líbit a vyslal proti Soshanganemu armádu pod velením Dingane a Mhlangana. Díky hladu a malárii v zuluské armádě je Soshangane roku 1828 odrazil.
V roce 1830 se několik skupin Tsongů (mluvících tsonga) stěhovalo na jih do oblasti severního Natalu, jiní zase na západ do Transvaalu. Usadili se v oblouku táhnoucím se od Soutpansberg na severu až k městům Nelspruit a Barberton. Několik skupin žije i dále na západě (např. Rustenburg).
Po smrti Soshanganeho v roce 1856 bojovali jeho synové o nástupnictví. Soshangane předal trůn Mzilovi, ale vypudil ho z trůnu Mawewe. Mzila opustil Mosambik a zamířil do hor Soutpansberg v Transvaalu. Mzila se pak spojil s Portugalcem João Albasini. Albasini byl portugalský místopředseda v Zuid Afrikaansche Republiek (ZAR). S Albasiniho pomocí se postupně Mzilovi vracela moc a v roce 1862 porazil Maweweho. Mawewe uprchl do Svazijska, kde hledal pomoc u krále Mswati I. a nakonec se usadil v severním Svazijsku na hranicích Gazalandu. Následovníkem Mzily byl Ngungunyane, který byl poražen Portugalci v roce 1895. Tato porážka způsobila kolaps království.
V roce 1960 se během apartheidu stala oblast obývaná národem Tsonga-Shangaan domovinou Gazankulu a v roce 1973 i samosprávou. Ekonomika závisela na těžbě zlata a malém výrobním sektoru.
Tradiční rodina Tsonga měla vlastní „vesnici“ – kraal – složenou z několika domů, palisády a hospodářských staveb, které byly obklopeny poli a pastvinami.
Tradiční rodina Tsonga měla vlastní „vesnici“ – kraal – složenou z několika domů, palisády a hospodářských staveb, které byly obklopeny poli a pastvinami.
Od roku 1964 vláda apartheidu začala usazovat lidi ve venkovských obcích, které tvořilo 200 až 400 rodin. Sestěhování přineslo obrovské změny v životě lidí – některé k lepšímu (silnice, školy, voda, atd.), některé k horšímu (rozptyl rozšířené rodiny, nedostatek soukromí, problémy s dobytkem, vzdálenost polí, a tak dále).
Sociální a kulturní život
Mimo pěstování plodin a chovu slepic a koz měl důležitý význam rybolov. Chov dobytka ztěžovala v pobřežních nížinách hojná bodalka tse-tse. To pravděpodobně vytvořilo zvláštní sociální systém, kdy Tsongové žili v malých a nezávislých vesnicích, kde majetek přecházel na bratry, spíše než na syny, což je v jižní Africe vzácné. Dnes dědí první syn od první manželky. Zajímavostí je, že péči o dobytek přebírají mladí chlapci od sedmi let věku s povinností dojit mléko. Tsongové věří, že ženy by na dobytek mohly přenést infekci skrz sůl používanou při vaření.
Sociální struktury jsou složité. Nejmenší jednotkou je dům s klasickou rodinou. Tsongové mohou mít i více žen. Společenské jednotky byli pouze rodové – potomci téhož předka. Dnes jsou vazby na kmenové bázi. Skupina lidí uznává autoritu náčelníka (hosi), často poslance, a obývá určité území (tiko ra hosi).
Jejich domy v kraalu mají tradičně doškovou a kónickou velkou střechu. Dům má kruhový základ. Barva omítky je v modrých odstínech.
Tsongové se zdobí širokými korálkovými náhrdelníky a těžkými kovovými náramky. Dřív si muži tetovali nosy. Chlapci se podrobují obřízce (Matlala), teprve pak se stávají muži.
Tradičně se muži odívali do kůží, které nosí i dnes při slavnostech. Ženy se odívaly do minceka (dvě obdélníková plátna omotaná kolem těla tak, že díl prochází pod jednou paží a dvěma cípy se sváže na protějším rameni a druhý díl opačně). Minceka se zdobí korálky, výšivkami, zavírací špendlíky, … Hlavním znakem žen je nošení vrstevnaté sukně, které vzbuzovaly dojem velkých pasů a boků.
Jsou považováni za výborné tanečníky a hudebníky.
Proslavilo je též řemeslné, resp. umělecké zpracování dřeva.
Proslavilo je též řemeslné, resp. umělecké zpracování dřeva.
Náboženství
Dnes většina Tsongů vyznává křesťanství – okolo 60%. Zbytek populace vyznává tradiční víru, kdy v náboženských představách převládá víra v předky. Úcta předkům je vyjadřována do dnes tím, že děti jsou pojmenováváni po svých předcích, aby byla zajištěna kontinuita. Každý klan má několik pohřebišť, kde konají modlitby a oběti na usmíření duchů předků.
Obzvláště těžké to měli vyznavači animismu v Mosambiku, kdy v letech 1975-1980 byla jejich víra zakázána. Vyznavači byli pronásledováni a to je možná důvodem, že uctívání předků přežilo v Mosambiku pouze ve venkovských oblastech. Přesto věří i v nejvyšší bytost „Tilo“, která stvořila lidstvo a jeho domov je v nebi.
Tsongové věří, že člověk má fyzické tělo (mmiri) a duchovní tělo se dvěma atributy – moya a ndzuti. Moya je spojena s duchem a vstupuje do těla při narození a po smrti se spojí s předky. Ndzuti odráží lidské vlastnosti. Po smrti opouští tělo. Věřili tak v posmrtný život a silnou vazbu na místo, kde žili.
S tím souvisí obřady, kdy členové rodiny pomáhali duším zemřelých v přechodu do duchovního světa, následné očišťovací obřady a vyjádření úcty předkům.
Kromě své víře v duchy předků, věří v magii, která může být použita pro zlé (vuloyi) i dobré účely a věštbu. Tradiční léčitelé (tin’anga) navazovali spojení s duchy předků „házením“ kostí (tinholo), skořápek a jiných artefaktů a byli tak schopni určit příčinu neštěstí a navrhnout způsob, jakým se zbavit příčiny. Tradiční léčitelé úspěšně praktikovali bylinkářství (mirhi).
Tradice
V kultuře Shangaan-Tsonga vypráví příběhy a historii babička nebo starší žena z rodiny. Respektovanou vypravěčku nazývají „Garingani“.
Tsongové milují hudbu. Vynalezli řadu hudebních nástrojů – „fayi“ – malou zavalitou flétnu; „xitende“ – strunný nástroj se smyčcem.
Jsou též výteční tanečníci. Jejich typickým tancem je „muchongolo“, kterým oslavují úlohu žen ve společnosti, válečná vítězství a rituální obřady.
Ženy Tsongů si obličej zkrášlují jizvami – branding. Tato tradice možná vznikla jako reakce na arabské otrokářství. Zjizvení obličeje mělo lovce otroků odradit. Následně bylo považováno za symbol krásy. Dnes se už často nevidí.
Tsongové milují hudbu. Vynalezli řadu hudebních nástrojů – „fayi“ – malou zavalitou flétnu; „xitende“ – strunný nástroj se smyčcem.
Jsou též výteční tanečníci. Jejich typickým tancem je „muchongolo“, kterým oslavují úlohu žen ve společnosti, válečná vítězství a rituální obřady.
Ženy Tsongů si obličej zkrášlují jizvami – branding. Tato tradice možná vznikla jako reakce na arabské otrokářství. Zjizvení obličeje mělo lovce otroků odradit. Následně bylo považováno za symbol krásy. Dnes se už často nevidí.
V Jižní Africe byl otevřen v roce 1999 památník kultuře Shangaanů – „Cultural Village“ – v blízkosti Hazyview, Mpumalanga, který si klade za cíl posílit cestovní ruch, přispět k vytváření pracovních míst a ekonomickému rozvoji kraje.