Moje sdělení o stopě Járy Cimrmana v Africe
Malá studie další směru pátrání po odkazu Mistra Járy Cimrmana
Dovolte, abych se představil:
Jsem český inženýr, který se již víc než 25 roků toulá po Africe na různých rozvojových programech v oboru zásobování vodou a konstrukce silnic. Pracoval jsem od Alžírska až po Jihoafrickou republiku, ale větší část doby jsem strávil v Africe rovníkové. Při své činnosti jsem se snažil hledat stopy českého génia tam, kam se běžný turista nedostane, třeba mezi jezery Tanganyika a Viktoriina podél řeky Kagera na území mezi státy Tanzanie, Kongo, Rwanda, Uganda a Burundi, nebo nad Copperbeltem v území mezi Angolou, Zambii a Zairem. Bohužel, pořád nic. Až teď!
V současné době jsem ředitelem projektu na rekonstrukci zásobování vodou ve městech provincie Kasai Orientale a Kasai Occidentale v zemi RDC (Kongo, Kinshasa – bývalé Zaire). Při cestě z města Mwene Ditu do města Tshimbulu jsem na stupni 6.61439 jižní šířky a 22.87033 východní délky (měřeno GPS Garmin Vista, type Etrex v mapovém systému WGS 84) narazil na most přes řeku Luekeshi.
Na mostním nosníku je z betonu vytvořen letopočet 1947 a jméno Ing. Kulikowski.
Jsem český inženýr, který se již víc než 25 roků toulá po Africe na různých rozvojových programech v oboru zásobování vodou a konstrukce silnic. Pracoval jsem od Alžírska až po Jihoafrickou republiku, ale větší část doby jsem strávil v Africe rovníkové. Při své činnosti jsem se snažil hledat stopy českého génia tam, kam se běžný turista nedostane, třeba mezi jezery Tanganyika a Viktoriina podél řeky Kagera na území mezi státy Tanzanie, Kongo, Rwanda, Uganda a Burundi, nebo nad Copperbeltem v území mezi Angolou, Zambii a Zairem. Bohužel, pořád nic. Až teď!
V současné době jsem ředitelem projektu na rekonstrukci zásobování vodou ve městech provincie Kasai Orientale a Kasai Occidentale v zemi RDC (Kongo, Kinshasa – bývalé Zaire). Při cestě z města Mwene Ditu do města Tshimbulu jsem na stupni 6.61439 jižní šířky a 22.87033 východní délky (měřeno GPS Garmin Vista, type Etrex v mapovém systému WGS 84) narazil na most přes řeku Luekeshi.
Na mostním nosníku je z betonu vytvořen letopočet 1947 a jméno Ing. Kulikowski.
Bezesporu se snad může jednat o samotného George Kulikowského, vlivného znamého Járy Cimrmana, s jehož pomocí se snažil Mistr získat projekt Panamského průplavu, případně se může jednat o jeho syna či vnuka. Vzhledem k tomu, že zmíněná oblast se nachází v území těžby diamantů, mohl by tento fakt pootevřít dveře k nahlédnutí do možného dalšího Mistrova zájmu v oboru těžby, již tak bohatém zkušenostmi z dolů uhelných.
Na další fotografii jsou mí dva spolupracovníci. Vlevo je pan Coulibaly, inženýr elektro-mechanik, vpravo pak pan Masanga, specialista na sítě. Pan Masanga se mi svěřil, že slyšel o kmeni velmi malých lidí, zatímco pan Coulibaly mi tvrdí, že jednoho dokonce i viděl. Předpokládám, že i to by mohlo vnést tenký paprsek světla k Mistrovu působení v Africe.
Na posledním snímku nazvaném “Český inženýr v Africe” si dovoluji představit sebe sedícího na nosníku mostu Ing. Kulikowského.
S hlubokou úctou k Mistrovu dílu,
Váš Ing. Karel Koreš, CSc.
Váš Ing. Karel Koreš, CSc.