Tento článek vznikl na základě zkušeností nabitých během expedice Africká Mozaika, která proběhla od dubna do července 1997 a navštívila šest jihoafrických států: Jižní Afriku, Lesotho, Botswanu, Zambii, Malawi a Zimbabwe…
Lesotho je malá země velikosti Moravy. Při pohledu na mapu zjistíme, že je zcela obklopeno územím Jihoafrické republiky. Je to zvláštnost, která v geografickém světě má obdobu jen u malých městských států. Hlavou státu je král. Jeho funkce je víceméně reprezentativní. Vlastní zemi vládne dvoukomorový parlament. V r. 1993 vykročilo Lesotho svými prvními svobodnými volbami na cestu demokracie.
Od samého začátku vnímáme horskou travnatou krajinu, která je jen v údolích vystřídána obdělávanými pozemky. Místy jsou vidět úzká terasová políčka šplhající do svahů. Základem ekonomiky Lesotha je chov dobytka. Rozsáhlé pastviny patří mezi nejkvalitnější v celé Africe. Chová se skot, stejně tak ovce a kozy. Rostlinná výroba stěží kryje vlastní potřebu. Většinu potravin musí Lesotho dovážet, i když v 19. století exportovalo obilí. Dnes vyváží mohér, ale hlavně svou pracovní sílu, neboť hodně jeho obyvatel si hledá práci v sousední Jihoafrické republice. Zastavujeme v první větší vesnici za hranicemi. Naši pozornost upoutala vysoká, v zapadajícím sluníčku oranžově svítící, dominanta pískovcové katedrály panny Marie. Jsme v misii římskokatolické církve Villa Maria, kterou založili počátkem našeho století Francouzi. Obyvatelé Lesotha, Sothové, v českém přepisu Sutové, jsou převážně křesťané, pouze malá část zůstává u původního afrického náboženství. Mladý kněz skotského původu, Raymond A. Mc Quarrie, je viditelně potěšen setkáním s bílými Evropany. Společně dojíždíme na faru a za hlasitého smíchu místních dětí stavíme naše malé stany. Raymond žije v Sowetu v Johannesburku a do Lesotha si na dva měsíce přijel osvojit sutštinu. Sám velmi dobře ovládá některé příbuzné bantuské jazyky. Doporučuje nám zúčastnit se zítřejšího biřmování . Nikdo z nás netuší, jaký dojem v nás tato událost vyvolá.
Již od samotného rána se scházejí ke kostelu svátečně pestře oblečení vesničané – děti s modrými oblečky s červenými a žlutými stuhami, starší ženy s fialovými blůzkami a černými barety, nechybí oranžové, růžové barvy. Jsou tam i družičky v bílých šatičkách. Objevuje se procesí s velkým křížem. Muži v zelených přehozech s mnohými ornamenty nesou v ruce hůlky s třásněmi. Zpívají a během chůze zapojují taneční motivy. Uvnitř kostela se modlitby střídají s nádherným sborovým zpěvem, který doprovázejí bubny, zvonění zvonečku a výskot. Všichni zpívají , stojí a rytmicky se pohupují. Pak vystupují z lavic a vytváří proud, který obchází vnitřek kostela. Slavnost trvá do pozdních odpoledních hodin. Z lidí vyzařuje zjevná extáze, ale též hrdost a přátelství.
Oblast v okolí měst Mafetengu, Maseru, Hlotse (dříve Leribe) je nejhustěji zalidněná v Lesothu. Je zde soustředěna více jak polovina jeho obyvatel. Samotné Maseru, podobně i další větší sídla, působí dojmem jedné hlavní ulice, kde jsou banky a obchody. Maseruská Kingsway je zároveň přecpána množstvím projíždějících automobilů. Kousek od hlavní silnice nalézáme královský palác a budovu parlamentu. Fotografování je zakázáno. Maseru patří mezi rychle se rozvíjející města třetího světa. Většina z jeho dnešních 200 tis. obyvatel sem přišla od 70. let, jeho počet se za posledních pětadvacet let zdesetinásobil! Rozvoji napomahá jeho poloha a napojení na jihoafrické železnice. Městu nechybí prvky moderní architektury, ani tradiční rozsáhlý městský trh, kde je možné koupit vše, od různého koření až po elektrospotřebiče. Tradiční basutský klobouk, mokorotlo, zde sháníme marně. Ty, co vidíme, jsou pro turisty nevkusně pomalovány názvy země a vlajkami. Od jednoho starce si vyslechneme příběh, proč jsou Sutové mírumilovný národ: Kdysi dávno prý snědli jejich krále kanibalové. Syn, který nastoupil po něm na trůn, přikázal, aby se lidé nemstili, že i žaludky kanibalů jsou hroby, ke kterým je třeba zachovávat patřičnou úctu. Z dějin Lesotha víme, že se král Moshoeshoe (Mšwešwe) rozhodl požádat britskou vládu o vytvoření protektorátu nad svým kmenem, než aby ho vystavil nebezpečí krvežíznivých Zulů a expandujících Búrů.
I další cesta probíhá vysoko nad hlubokými údolími. Před námi se v dáli zdvihá panorama pohoří Maluti. V údolích občas zahlédneme okrově zbarvená políčka. Právě probíhá sklizeň obilí. Hodně se zde pěstuje sorgo. Postup sklizně je většinou velmi primitivní: Zrno se uvolňuje mlácením klasů o kámen, plevy pak při vyhození do výšky odděluje vítr. Dopravu sklizně obstarávají kravské povozy. Vesnice jsou rozeseté v nejrůznějších polohách. Stavení jsou většinou kruhová kamenná, krytá tupou kuželovou střechou ze speciální suché trávy. Ojediněle se začínají objevovat i větší stavení s půdorysem obdélníku s rovnou plechovou střechou. Pokrok, který rozhodně nezapadá do koloritu okolní přírody. U vesnice obvykle nechybí malé hřiště s brankami. Míjíme děti oblečené do slušivých zelených a modrých stejnokrojů. Míří do několik kilometrů vzdálené školy, která se nalézá v údolí. Každý den musí vyšlapat obrovský kopec. Školy, zpravidla misijní, nacházíme s určitou pravidelností i v odlehlých částech země. Vzdělání je bezplatné, nikoliv povinné. I přesto se obyvatelé Lesotha pyšní vysokou gramotností, která dosahuje u dospělých více než 80 %.
Poblíž malého městečka Semonkongu se korytem říčky Maletsunyane vydáváme ke stejnojmennému vodopádu. Po čtyřech kilometrech pěší chůze nám tuhne krev v žilách. Náš pochod končí na hraně vodopádu, který v jednom svazku spadá do úctyhodné hloubky 192 m. Pod námi je hluboká průrva s kolmými stěnami, kterou dále řeka protéká několik desítek kilometrů jako nepatrná stužka. Reliéf Centrálního pohoří, které překonáváme průsmykem Mokhoabong ve výšce 2880 m je podobný: zarovnaný povrch tabule, zpestřený kulisami čedičového příkrovu. Krajina poskytuje výhledy do širokého okolí. Uvědomujeme si, že nadmořská výška v Lesothu nikdy neklesá pod 1000 m. Další světová rarita? Nejčastěji potkáváme pastevce s jejich tradičními vyřezávanými hůlkami. Proti chladu se chrání barevnými vlněnými přehozy a pletenými obličejovými maskami.
Cesta, po které jedeme do Thaba-Tseky, je ve stavbě. Střídají se úseky asfaltové a hlinité. Silný provoz „trucků“ nasvědčuje tomu, že se blížíme k řece Orange do oblasti výstavby velkých vodních nádrží. Celý projekt se nazývá Highland Water Project. Přejíždíme široké koryto Orange po nízkém betonovém můstku v místech, které bude zatopeno. Zatím je dokončena přehrada Katse na přítoku Malibamat´so se 180 m vysokou hrází. Do r. 2020, kdy má být celý projekt dokončen, mají být postaveny další tři velké přehrady přímo na řece Orange, několik menších nádrží na přítocích a mnoho kilometrů tunelů. Hlavním důvodem stavby je dodávka vody v síle dvou našich Berounek a elektřiny do Jihoafrické republiky. Pohledy Sutů jsou rozpačité až nesouhlasné, musí opustit své domovy a nejúrodnější místa podél vodních toků. Budou však mít „zadarmo“ vyrobenou elektrickou energii.
Pozvolným táhlým kopcem vyjíždíme do průsmyku Kotisephola (3240 m n.m.). Radujeme se z největší dosažené výšky naším expediční automobilem. Rozhlížíme se ve směru nejvyšší hory jižní Afriky Thabany Nlenyany (3482 m). Žádný výrazný vrchol nenalézáme, jsme hodně vysoko. Venku fouká silný vítr, vidíme zbytky sněhu. Znenadání se v této nevlídné liduprázdné krajině objevuje pastevec se psem. Nevíme odkud přišel. Hovoří pouze sutštinou. Po krátkém sjezdu vyhlížíme lesothskou celnici, vede tudy přece hranice, ale marně. Zastavujeme až na samotném okraji náhorní planiny. Pod sebou vidíme kilometrový sráz, odhalují se vodorovně uložené vrstvy pískovců přikryté nahoře polohou vulkanitů. Cesta se mění v úzkou mašli neuvěřitelně zakroucených serpentin, jejichž sled není vzhledem k příkrosti svahu vidět. Očekávaný Sani Pass. Musíme projet, jinou možnost nemáme. Nechceme znovu objíždět celé Lesotho, čas hraje roli. K řízení usedá nejzkušenější řidič. Ruční brzda je v pohotovosti.