Buďme všichni Afričani!
O Africe k nám doléhají pouze kusé, jednostranné zprávy z novin, televize či prospektů cestovních kanceláří. Úvahy průměrného Čecha o africké současnosti jsou mnohdy zmatené, naivní, plné předsudků. Zatímco neznalost Shakespeara v našich zeměpisných šířkách neomlouvá, neznalost afrických kultur se v obecném povědomí nepovažuje za součást všeobecného vzdělání. Mnohdy si ani neuvědomujeme, že také v naší zemi žijí, trvale či přechodně, Afričané, kteří jsou skvělými hudebníky, tanečníky, literáty, zkrátka lidmi, s nimiž stojí za to se potkat…
O Africe k nám doléhají pouze kusé, jednostranné zprávy z novin, televize či prospektů cestovních kanceláří. Úvahy průměrného Čecha o africké současnosti jsou mnohdy zmatené, naivní, plné předsudků. Zatímco neznalost Shakespeara v našich zeměpisných šířkách neomlouvá, neznalost afrických kultur se v obecném povědomí nepovažuje za součást všeobecného vzdělání. Mnohdy si ani neuvědomujeme, že také v naší zemi žijí, trvale či přechodně, Afričané, kteří jsou skvělými hudebníky, tanečníky, literáty, zkrátka lidmi, s nimiž stojí za to se potkat.
S cílem otevřít nový, nezatížený, pohled na Afriku vznikl projekt Tvůrčí Afrika/Afrique en creations, jenž ve dnech 21.-25.března 2002 nabídl několik cenných kulturních česko-afrických setkání v Hradci Králové, Liberci a Praze. Akce se uskutečnila pod hlavičkou Francouzského institutu, Francouzské aliance a Divadelního ústavu Praha v rámci Dnů Frankofonie.
Doslova historickou událostí se stala návštěva dramatika Koffiho Kwahulé původem z Pobřeží slonoviny, jehož hru P´tite Souillure-Nestyda vydal Divadelní ústav v edici Současná hra v překladu Michala Lázňovského. Od přelomu sedmdesátých a osmdesátých let 20.století, kdy v Informativní edici DILIA, vyšlo pár textů Nigerijce Wole Soyinky, to byl první dotyk se současnou dramatikou afrického kontinentu. Koffi Kwahulé patří k nejpozoruhodnějším autorům současného světového moderního divadla. Ve svém díle propojuje kulturní evropské vlivy s africkými kořeny. Podstatná pro jeho tvorbu je inspirace jazzem. Píše osobitým jazykem, stylem mísícím každodennost se snem, realitu se surreálnem. Dosud napsal šestnáct původních dramatických textů a několik adaptací. Řada z nich byla oceněna prestižními cenami. Kwahulého hry inscenují divadla ve Francii, Spojených státech, Velké Británii, Německu, Itálii, Pobřeží slonoviny, Bulharsku.
Množství nových divadelních impulsů přinesla také přednáška teatroložky Sylvie Chalaye z Univerzity v Rennes na téma Dramatika černé Afriky: bouřlivá křižovatka minulosti a přítomnosti. Sylvie Chalaye se specializuje na současné divadlo frankofonní subsaharské části Afriky. Napsala na toto téma celou řadu článků, studií a publikací. Vydala např. knihy Současná africká dramatika (Dramaturgies africaines d´aujourd´hui), Černá Afrika a její divadlo v průběhu XX.století (L´Afrique noire et son theatre au tournant du XX.siecle). Spolu s Olivierem Barletem založila časopis Africultures, kde vede divadelní rubriku.
Lekci společně s besedou doplnilo scénické čtení z úryvků Kwahulého hry Nestyda, v liberecké Státní knihovně v podání amatérského souboru Les amateurs du jeudi soir, v pražském Francouzském institutu v nastudování Divadla na voru. Zde a také v královéhradeckém kině Centrál byl po diskusi promítnut filmový celovečerní debut současného beninského režiséra, herce, scénáristy a hudebníka, Jeana Odoutana, Barbecue pejo. Snímek, vyprávějící o pěstiteli kukuřice, který se rozhodne stát taxikářem, aby navždy skoncoval s chudobou, uspěl na několika světových festivalech.
Nejvíce zájemců přilákala Africká noc v pražském Divadle na prádle zaměřená na um českých Afričanů. Angolsko-brazilská taneční skupina odstartovala večer sugestivním výrazovým tancem s rituálními prvky. Ivorijští bubeníci Zouglou nakazili posluchače svými temperamentními rytmy a hravými texty. Prostor pro vlastní taneční kreace poskytla africká diskotéka DJ Afrikatu v závěru večera. Také díky stánkům Cafe Ebel s africkou kávou a zákusky, Afrika Humanitas se specialitami africké gastronomie a nejrůznějšími řemeslnými výrobky a africkému kadeřnictví Martha se podařilo vytvořit opravdu vřelou, uvolněnou atmosféru. Příjemná nálada prosákla rovněž do následujícího odpoledne, kdy na tomtéž místě sehrálo své představení …(mezi nebem a zemí)…, volně inspirované Antoinem de Saint Exuperym a Saharou, Divadlo na voru.
Velice dobrým znamením pro Afriku i další ročník tohoto projektu byl zejména velký spontánní ohlas mezi mladými lidmi.
Text vyjde časopise Srdce Evropy, který vydává a v Českých centrech v zahraničí distribuuje Správa Českých center.